Outdoor texting

Denk na voordat je iets aanklikt of een bericht beantwoordt

Noodsituaties en moeilijk te weigeren aanbiedingen zijn enkele van de phishing-hacks die zijn ontworpen om jouw gegevens te stelen of de controle over jouw apparaten over te nemen.

Trap niet in deze val en neem even de tijd om de volgende tips te lezen voordat je klikt of reageert.

Patio laptop

1. Als je de afzender van de e-mail niet kent

Beweeg de muis over het e-mailadres of klik op "Beantwoorden" om de echte afzender te zien. Controleer vervolgens of het adres spelfouten bevat, of het domein betrouwbaar is en of het overeenkomt met de persoon die de e-mail heeft verzonden.

City texting

2. Als je wordt gevraagd om te klikken, downloaden of reageren

Wees voorzichtig met e-mails of berichten waarin je wordt gevraagd op een link te klikken, een bestand te downloaden of te reageren met informatie, aangezien dit mogelijk phishing-pogingen zijn.

Kitchen laptop

3. Als het bericht urgent is

Frauduleuze e-mails, telefoontjes of berichten vragen je vaak om snel te handelen. Ze kunnen je bijvoorbeeld om informatie vragen waarmee ze je zo snel mogelijk een prijs kunnen toewijzen, je extra klantvoordelen kunnen bieden of een beveiligingsprobleem kunnen oplossen.

Voorbeelden om je te helpen gevallen van identiteitsdiefstal te identificeren

PHISHING

Neem dit voorbeeld: je ontvangt een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van uw elektriciteitsleverancier. Je wordt gevraagd te klikken om toegang te krijgen tot jouw persoonlijke ruimte, waarin je jouw bankgegevens moet bevestigen. Dit lijkt dringend omdat er kennelijk sprake is van een veiligheidsprobleem.

Neem een ​​paar seconden de tijd om erover na te denken en klik niet op de link, want dit kan phishing zijn. Neem in dit soort situaties contact op met uw elektriciteitsleverancier via hun officiële kanalen of breng hen op de hoogte door de e-mail door te sturen.

Sofa texting

VISHING

Je wordt plotseling gebeld door iemand die beweert jouw bank te zijn. Het klinkt serieus en je luistert goed naar wat hij je vertelt, namelijk dat hij uit veiligheidsoverwegingen even snel wat gegevens in jouw klantenbestand moet controleren.

Dit zou een poging tot vishing kunnen zijn, een vorm van voice phishing. Als dit je overkomt, neem dan een paar seconden de tijd om erover na te denken en als je het niet zeker weet, antwoord dan niet. Het staat je altijd vrij om contact op te nemen met jouw bank via de officiële kanalen, namelijk de website en de applicatie waar uw verzoeken worden onderzocht.

Houd er rekening mee dat we je bij Santander nooit zullen vragen om jouw inloggegevens voor online bankieren te verstrekken.

Card calling

SMISHING

Je ontvangt een sms waarin staat dat er in een winkel met jouw bankkaart een aankoop is gedaan, maar aangezien je het niet was, raak je in paniek. In de tekst wordt je gevraagd op een link te klikken om het probleem op te lossen.

Denk twee keer na: het kan een smishing-poging zijn, een sms-phishing-methode. Geen paniek, je kunt de transacties op uw bankrekening controleren of rechtstreeks jouw bank bellen.

Indoor family

Wil je meer advies?

Meer advies?