Veilig online shoppen op koopjessites
Op websites en apps voor tweedehands artikelen kun je heel wat koopjes op de kop tikken. Of spullen verkopen die je niet meer gebruikt. Maar naast de vele mensen op deze websites die het beste met je voor hebben, zijn er ook oplichters actief. Let erop dat jij je niet in de luren laat leggen! Wij geven je wat handige tips om 100% veilig online te shoppen en oplichting op tweedehandsplatforms te voorkomen.
Tips voor kopers
1. Trek de verkoper na
Bekijk de reputatie van de verkoper op de koopjessite. Hoe lang is hij al actief op de website? Welke andere advertenties heeft hij online staan? Zoek op basis van de contactgegevens bij de advertentie of je meer informatie over de verkoper vindt en probeer zo te achterhalen of hij te vertrouwen is.
2. Wees voorzichtig met voorschotten
Let op als de verkoper vraagt om een voorschot of ander bedrag te betalen, zeker als het gaat om een internationale geldtransactie via bedrijven als Western Union of MoneyGram. Die transacties zijn niet te traceren en daarom favoriet bij oplichters. Je bent dus gegarandeerd jouw geld kwijt als het misloopt. Betaal alleen voorschotten als het niet anders kan en gebruik traceerbare kanalen zoals een bankoverschrijving of een betrouwbare online betaaldienst met een keurmerk voor veilig online winkelen, zoals PayPal.
3. Betaal nooit via een link van de verkoper
Als de verkoper je een link doorstuurt om te betalen, klik daar dan nooit op. Het gaat in zo’n geval altijd om phishing: een valse website waarmee de oplichter jouw bankgegevens wil stelen om zo jouw rekening te plunderen.
Tips voor verkopers
1. Kies een veilige betaalmethode
Vraag of de koper contant wil betalen. Of via een bankoverschrijving of een betrouwbare online betaaldienst zoals PayPal. Cheques kunnen vals of ongedekt zijn, zeker als het om een buitenlandse variant gaat.
2. Wees alert voor kopers uit het buitenland
Stuur geen producten die jij verkoopt naar het buitenland voordat je het geld van de koper op jouw rekening hebt staan. Problemen met kopers buiten onze landsgrenzen zijn in de praktijk lastig op te lossen.
3. Doe geen ‘bankverificatie’
Ga niet in op de vraag om naar een website te gaan “om te verifiëren of jouw rekeningnummer correct is”. De koper vraagt je dan om een klein bedrag (1 eurocent) over te maken via een doorgestuurde link. Het gaat in zo’n geval om phishing: een valse website waarmee de oplichter jouw bankgegevens wil stelen.
Extra tip
Ook in de volgende gevallen moeten bij jouw de alarmbellen gaan rinkelen:
- Je krijgt meteen de vraag om de koopjessite te verlaten en via WhatsApp, e-mail of sms verder te praten.
- Er wordt een derde partij, zoals een koerier, betrokken bij de betaling.
- De koper of verkoper heeft haast.
- Het aanbod is te mooi om waar te zijn.
Meer weten over phishing? Lees er alles over in onze blog.